„Šalinou“ kolem světa (se zastávkou ve Ždánicích)

/ 23.04.2022 /

Toto setkání nebylo jen o cestě kolem světa, jak by se podle názvu zdálo, ale o životě dvou lidí na cestách, které spojuje nejen manželství, ale i kamarádství, společné sny a touhy. A také o jejich expedičním autě „Šalině“, které jsme si mohli prohlédnout opravdu velmi zblízka. Pavel je vynikající horolezec, Daniela zase meteorářka, společně projeli 75 zemí na všech kontinentech (mimo Antarktidu), vystoupili na mnoho vrcholů v různých pohořích, potápěli se v mnoha mořích, sjížděli řeky a poznali mnoho měst a vesnic. Stačí napsat do vyhledávače: „www.salinoukolemsveta.cz“.

Množství záběrů, které jsme mohli shlédnout například v seriálu České televize „České himalájské dobrodružství“ pochází právě z hledáčku kamery Pavla Plška. Na některé vrcholy vystoupal jen Pavel Plšek samotný, ale většinu hor zdolali Pavel a Daniela Plškovi společně. Občas se samozřejmě také stalo, že cestou na vrchol některého z velikánů, v horolezecké hantýrce jen „zavěsili pytel“, když jim hora výstup nedovolila. Když totiž chcete ve vysokých horách přežít, musíte k nim mít opravdu velikou úctu a hodně pokory... Uveďme jen namátkou - El Capitan v Yosemitském národním parku, nejvyšší vrchol Ameriky Aconcagua a nejvzdálenější místo od středu Země - sopka Chimborazo, afričtí velikáni Kilimanjaro, Mount Kenya, Margherita Peak, Džabal Tubkal, dále Mount Cook na Novém Zélandu, nebo azijské a himalájské vrcholy, mezi nimi Gašerbrum II, či jeden z nejnepřístupnějších vrcholů světa Hkakabo Razi. Ve výčtu vrcholů světových pohoří bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho… Zážitků z cestování po celém světě mají oba opravdu nepřeberně. Před několika lety se navíc rozhodli pořídit si „dům na kolech“ a vyjíždět společně na několika měsíční cesty za poznáváním světa a lidí po vlastní ose. Nezajímají je velká a moderní města, ale hlavně příroda, lidé a jejich kultura. Nikam nespěchají. I když Daniela před každou expedicí vždy sestaví podrobný itinerář cesty, nebrání se zaimprovizovat a trasu pozměnit, když je cestou něco zaujme, nebo na zajímavém místě zůstanou i několik dní. A jejich jedinečný a nepřehlédnutelný expediční automobil jim prý také díky svému vzhledu již mnohokrát otevřel cestu do lidských srdcí. Občas se prý dokonce stává, že je na cestě zastaví zvědavá policie, která si jednoduše přeje jen si jejich cestovatelský speciál prohlédnout. Asi tak jako my ve Ždánicích…

 

Původně plánoval Pavel Plšek jen krátké seznámení návštěvníků s filozofií jejich cestování, ale nakonec nám povídal neskutečně zajímavě a poutavě asi hodinu a půl. A můžeme konstatovat, že se návštěvníci rozhodně nenudili.

 

Na setkání s cestovateli se do Ždánic sjeli lidé snad z půlky Moravy. Škoda jen, že místních zájemců nebylo více. Jenže, jak se později ukázalo, Ždánicemi právě v oněch dnech procházela vlna koronaviru. Snad už jedna z posledních...

 

Cestovatelský speciál manželů Plškových postavili lidé, kteří mají zkušenosti například s konstrukcí doprovodných vozidel pro Rallye Paříž – Dakar. Je postaven opravdu důmyslně a bytelně. Hmotnost je asi 3,5 tuny. (foto Richard Hudec)

 

Jako základ pro přestavbu byl zvolen off-road automobil Toyota Land Cruiser HZJ 78. Do roku 2008 byl vyráběn naprosto bez elektroniky, což je pro expediční automobil velmi výhodné. Takovýto speciál se prý dnes už nekupuje, ale dědí a vůbec nejcennější je na něm skutečnost, že je „s papíry a na značkách“. (foto Richard Hudec)

 

Díky své pověstné spolehlivosti se tento typ Toyoty těší veliké popularitě zejména na trzích v Africe, Asii, Austrálii a Blízkém východě, pro které byly také primárně určeny a konstruovány. Černé kovové desky přišroubované na bocích tohoto vozidla slouží jednak jako ochrana a také pro vyproštění vozidla uvíznutého například na poušti v písku. (foto Richard Hudec)

 

Dobré expediční auto se vyznačuje spolehlivostí, výkonem, jednoduchostí, dostupnými náhradními díly a možností servisu v mnoha zemích, rozumnou velikostí a dalšími parametry. Tento typ vozu je připraven zdolávat ten nejtěžší terén, protože je opravdu konstruován pro pracovní nasazení v terénu, nikoliv pro popojíždění po městském asfaltu. (foto Richard Hudec)

 

Tento automobil se narodil na první letní den roku 2018 a o dva dny později byl pokřtěn jménem „Šangri-La“, nebo též „Shangri-La“. Jméno Šangri-La je synonymem pro nepoznané tajemné kouty, místo ukryté lidským zrakům, kde čas plyne pomaleji. Místo, kde vše plyne v souladu s přírodou a kde duchovní rovnováha převládá nad materiálním pachtěním. Ale nikdo tomuto automobilu neřekne jinak než „Šalina“.

 

Pohled do interiéru vozu zezadu. Tento prostor je řešen velice účelně a v případě nouze poskytuje rovněž možnost přespání a relativního bezpečí. K zadním dveřím je možné ještě připnout veliký stan a získat tak navíc velkou krytou prostoru.

 

Ložnice je umístěna na střeše vozu a je skládací. Pokud se chcete pohodlně a do růžova vyspat, musíte mít kliku :-).

 

Cestovní ložnice v rozloženém stavu. Její konstrukce dokáže odolat i velmi silnému větru. (foto Richard Hudec)

 

Pohodlné pelíšky do teplého počasí. V případě cesty na sever, nebo do vysokých hor, se k zajištění tepelné pohody používají velmi kvalitní spacáky. Stejně jako na horolezeckých expedicích.

 

Palubní deska cestovatelského speciálu. Vůz samotný neobsahuje opravdu žádnou elektroniku a tak i okna se stahují pomocí kliček. Protože kabina byla původně koncipována jako třímístná, je v ní pro dva cestovatele spousta místa. (foto Richard Hudec)

 

Vůz je opatřen reflektory, které dokáží udělat z noci den. A také kvalitním pětitunovým navijákem, který lze navíc přemontovat na boky, nebo záď vozu.

 

Pod dlouhou kapotou je uložený vznětový šestiválec 1HZ Euro 4 bez turbodmychladla o zdvihovém objemu 4164 cm3 s výkonem 96 kW (130 k) a největším točivým momentem 285 Nm. Řazení manuální, pětistupňová převodovka s redukcí a uzávěrkou předního a zadního diferenciálu.  Trvale poháněna jsou zadní kola, s možností manuálního připojení pohonu kol předních. Tento agregát nás myslím všechny přežije…

 

Daniela Plšková nám ukázala jak vypadá cestovní kávovar, ve kterém se dá uvařit opravdu dobrá káva.

 

Pro případ potřeby štrngnutí jsou manželé Plškovi vybaveni též skládacími skleničkami. Inu, cestovatelé z jižní Moravy.

 

A protože v cestovatelském speciálu není moc místa, je zde i trychtýř skládací.

Manželé Plškovi jsou členy horolezeckého oddílu Lokomotiva Brno, alias Lokálka.

 

Vlajky států, kterými již tento expediční automobil od roku 2018 projel. (foto Richard Hudec)

 

Kam příště? Původně měli Pavel a Daniela Plškovi namířeno napříč Ruskem. Avšak vzhledem k současné napjaté mezinárodní situaci, kdy Rusko napadlo Ukrajinu a vede tam válku, není možné získat ruská víza a tak musely být plány změněny. Za pár týdnů vyrazí tito cestovatelé přes Turecko do Arménie, Azerbajdžánu, Iránu a Iráku.

 

Tak šťastnou cestu! (foto Richard Hudec)

 

Bylo nám velikou ctí, že Pavel a Daniela Plškovi přijali naše pozvání a přijeli k nám do Ždánic podělit se o své cestovatelské zážitky. A také, že nám dopodrobna předvedli svůj expediční automobil. Moc děkujeme!!!


« zpět