Příměstský hvězdářský tábor 2022

/ 07.08.2022 /

Od pondělí 1. 8. do pátku 5. 8. 2022 zorganizoval DDM Ždánice příměstský hvězdářský tábor, kterého se zúčastnilo dvanáct malých hvězdářů. Na ždánické hvězdárně ztroskotala raketa malého mimozemšťanka, který přiletěl objevovat naši planetu a Sluneční soustavu. Někde se tu schoval a děti se ho pokoušeli vylákat, aby se jim ukázal. Objevili jsme jeho raketu a potom mu pomohli najít součástky z této rakety, které byly rozsypané po celé hvězdárně. Vytvořili jsme si také úplnou galerii mimozemťánků, kterou jsme vyzdobili okolí kosmické lodě. Jeden den jsme si prošli planetární stezku kolem hvězdárny v měřítku jedna ku dvěma miliardám a podívali se, jak maličké Sluníčko mají na svém nebi třeba saturňané. Malí účastníci tábora strávili také nějaký čas v planetáriu, kde se dozvěděli spoustu informací o Sluneční soustavě i o hledání vesmírných civilizací. Je dobré vědět co a jak, kdyby se s naším mimozemšťánkem setkali. Vědci mají dobrý důvod domnívat se, že všichni mimozemšťané cestující mezi hvězdami musí být hodní a náš mimozemšťánek toto zlaté pravidlo jen potvrzuje. Každý den jsme si na hvězdárně u projekčního dalekohledu namalovali sluneční fotosféru, na domečku si zahráli spoustu hvězdářských her a jeden den jsme se před velikým vedrem také uchýlili na místní ždánické koupaliště. Poslední den zase ukázal mimozemšťánek našim malým hvězdářům, jak se chodí na jeho planetě, kde je větší gravitace a připravil jim mimozemšťánskou hádanku. Nakonec si mohli všichni naši malí hvězdáři postupně vlézt do mimozemské rakety, kde na ně čekalo mimozemské překvapení. A že jsme samotného mimozemťánka nakonec vůbec nezahlédli, nevadí. Vědci na celém světě se o to snaží už celá desetiletí a také se jim doposud žádného zahlédnout nepovedlo. Někde na ždánické hvězdárně náš mimozemšťánek ale doopravdy byl a když byste byli večer, nebo v noci potichu, mohli jste ho zaslechnout, jak někde občas něčím vrznul, zašustil, nebo cvaknul…

Účastníci příměstského tábora.

Havarovaná mimozemská raketa.

Objev rakety.

Lepení nalezených součástek.

Opravená raketa.

Že by byl mimozemšťánek na návštěvě u skřítka Solaříka?

Galerie mimozemšťánků.

Mimozemšťánku, tohle je naše Sluneční soustava, náš domov.

Stavíme věže až do nebe…

Stavění vícestupňové rakety je týmová práce.

Celoplanetární běh v měřítku jedna ku dvěma stům miliardám. Neptun se tak tak vešel na zahradu.

Cesta do planetária se občas zkomplikovala.

Hrátky v gravitačním poli – nastolení stavu beztíže.

Těžké supergravitační boty.

Solarograf je výsledkem půlroční expozice na fotopapír v dírkové komoře.

Kristiánův solarograf s domečky v popředí.

Vojtův solarograf s kopcem Stážovjákem.

Ve středu jsme si prohlédli, jak se sluneční chromosféra ozdobila překrásnou protuberancí. Sluníčko vypadalo skoro jako hrníček s ouškem, nebo vánoční baňka.

Luštění mimozemské hádanky.

Překvapení v raketě.

Interiér rakety byl osvětlen pravým mimozemským světlem.

Podpisy našich malých mimozemšťánkologů.

(Zveřejněno se souhlasem DDM Ždánice)